اختلال یادگیری در کودکان چیست؟
نوشته شده توسط : sanaz

اختلال یادگیری در کودکان یک وضعیت عصبی و مشکل پردازش اطلاعات است که باعث می شود کودک در خواندن، نوشتن، صحبت کردن، گوش دادن، مهارت های غیر کلامی، درک مفاهیم عمومی و ریاضی ناتوان باشد. اختلال یادگیری ممکن است ناشی از ناهنجاری‌های کوچک در نحوۀ رشد مغز، عوامل ژنتیکی، سوءمصرف الکل یا مواد مخدر توسط مادران در دوران بارداری یا مشکلات جدی هنگام زایمان کودک باشد. اختلال یادگیری معمولاً به سه دسته تقسیم می‌شوند که شامل اختلالات گفتاری یا زبانی، مشکل در مهارت‌هایی مثل خواندن، نوشتن یا ریاضی و طیفی از اختلالات دیگر که با هیچ یک از این دو دسته‌ مطابقت ندارد، مانند مشکلاتی در هماهنگی حرکتی، مهارت‌های حرکتی یا حافظه. برای تشخیص اختلال یادگیری در کودکان باید به علائم زیر توجه کرد:

- در فهمیدن و پیروی کردن از دستورالعمل‌ها مشکل دارد.

- در به یاد آوردن چیزی که به او گفته شده‌است، مشکل دارد.

- ضعف هماهنگی در راه رفتن، ورزش کردن یا مهارت‌های از قبيل نگه داشتن  يك مداد دارد.

- وسایل مورد نياز برای تكاليف را گم مي‌كند يا جا مي‌گذارد، مثل كتاب‌های مدرسه و …

- در فهمیدن مفهوم زمان، مشکل دارد.

- در مقابل انجام دادن تكاليف يا فعاليت‌هایي كه نياز به خواندن، نوشتن يا رياضيات دارد مقاومت مي‌كند يا دائماً نمي‌تواند تكاليف را بدون كمك قابل توجه كامل كند.

- اعتراض مي‌كند، خصومت يا واكنش‌های هيجاني شديد در مدرسه نشان ميدهد.

- زماني كه تكاليف تحصيلي از قبيل تكاليف خانگي يا خواندن دارد، واكنش شديد هيجاني نشان مي‌دهد.اختلال یادگیری چیست

چگونه می‌توان از کودک با اختلال یادگیری حمایت کرد؟

برای حمایت از کودک با اختلال یادگیری، می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

- به کودک خود اعتماد به نفس بدهید و توانایی‌ها و استعدادهای او را تشویق کنید. به او بگویید که شما به او افتخار می‌کنید و از پیشرفت‌های او حمایت می‌کنید.

- با معلمان و مشاوران مدرسه همکاری کنید و در تهیه برنامه آموزشی مناسب برای کودک خود نقش داشته باشید. در جلسات مشاوره شرکت کنید و نظرات و نگرانی‌های خود را با آن‌ها در میان بگذارید.

- به کودک خود روش‌های یادگیری مؤثر را آموزش دهید و از تکنیک‌های مختلف استفاده کنید. برای مثال، از نمودار، جدول، تصویر، فلش کارت، بازی، فیلم و صدا برای تقویت حافظه، درک مطلب و تحلیل استفاده کنید.

- به کودک خود روش‌های سازماندهی و برنامه‌ریزی را آموزش دهید. به او کمک کنید تا یک برنامه روزانه یا هفتگی داشته باشد و وظایف و تکالیف خود را به ترتیب اولویت لیست کند. همچنین به او یاد دهید چگونه وسایل خود را مرتب و منظم نگه دارد.

- به کودک خود فضای آرام و مناسب برای یادگیری فراهم کنید. سعی کنید در زمان مطالعه، عوامل مزاحم مانند تلویزیون، رادیو، تلفن همراه و سروصدا را حذف یا کاهش دهید. همچنین به او فرصت استراحت و بازی داده و از فشار زیاد بر روی او خودداری کنید.

- به کودک خود حمایت عاطفی بدهید و با احساسات و چالش‌های او همدلی کنید. به او گوش دهید و با صبر و صمیمیت با او صحبت کنید. به او بگویید که شما همیشه در کنار او هستید و قضاوت یا مقایسۀ نامناسب نمی‌کنید.استراتژی یادگیری مهارت جدید





:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: